Независимо дали управляват атомобил с механична скоростна кутия или автоматик под наем, някои водачи все още шофират по начина, който техният инструктор им е показал. За съжаление, днес това може да не е добра практика. Дълго време основен урок от курсовете беше ръцете на волана да бъдат поставяни в положение “10 и 2 часа”. Ако използвате този метод, вие сте изложени на някои рискове, които инструкторът ви не е могъл да предвиди. До голяма степен те се дължат до подобренията по отношение на безопасността, като въздушните възглавници. Ето защо съвременните транспортни организации препоръчват позиции на ръцете “9 и 3 часа”.
Управление на “8 и 4 часа”
Докато повечето браншови агенции препоръчват този принцип, някои смятат за по-безопасни позициите “8 и 4 часа”. Според тях този вариант намалява риска от сериозни наранявания, свързани с въздушната възглавница при сблъсък, но възможността да овладявате автомобила намалява. Максималното разстояние между ръцете на волана осигурява прецизност и по-добър контрол върху превозното средство. Придържайте се към “9 и 3” и подобрете значително начина, по който управлявате колата.
Управление на “12 часа”
Това е много често срещан проблем, макар че шофирането с две ръце в горната част на волана е не по-малко опасно от шофирането с една ръка. В ситуация, изискваща бърза реакция, ще се провалите, тъй като губите огромно количество прецизност. Освен това при евентуален сблъсък и активиране на въздушните възглавници, ръцете ви ще бъдат запратени с висока скорост директно към лицето ви. Нараняванията, които ще получите, могат да бъдат избегнати лесно, като държите ръцете си максимално раздалечени.
Управление с една ръка върху волана
Водачите придобиват лоши навици много бързо, а след като привикнат да шофират по определен начин, може да е трудно да го променят. Помислете колко пъти сте виждали някой да шофира само с една ръка. Независимо дали проверявате телефона си или настройвате радиото, шофирането с една ръка е един от най-опасните начини за шофиране. Мигът, в който пуснете кормилото, е достатъчен, за да се случи злополука. Ето защо трябва да сваляте ръка само за превключване на предавките при механични скоростни кутии, но правилото се отнася и до управлението на автоматик под наем.
Управление чрез държане на централната част на волана
Може да не е чак толкова често явление, колкото шофирането с една ръка, но изненадващ брой шофьори държат волана си в централната му част. Някои дори правят това само с един пръст! Лесно е да предположим защо забележително мързеливият метод влиза в графата “лоши навици при шофиране”. Шофирането по този начин е много опасно, тъй като не дава почти никакъв контрол върху автомобила, особено в критични ситуации. Ако шофирате така, непременно променете навика си, защото резултатите неизбежно ще са лоши.
Не приемайте вземането на книжка за правоспособност за краен етап във вашето шофьорско обучение или дългия опит за гаранция, че карате по правилния начин. Технологията променя начина, по който автомобилите се проектират и независимо колко дълъг е стажът ви, колата ще реагира по-добре, ако се отървете от лошите навици зад волана. Може да се наложи да учите наново как да държите различните типове волани, но това ще направи пътешествията ви многи по-безопасни.